سوالات متداول درباره سامانه الاماس
مطمئن شوید آدرس سامانه رو درست وارد کردید و آدرس دقیق سایت رو از واحد آموزش دریافت کنید.
ممطئن شوید که نام کاربری و رمز ورود به طور صحیح وارد میکنید
برای مشاهده آموزش ها کلیک کنید
در مرحله بعد ما برای اینکه فایل پشتیبانی که دانلود کردیم رو وارد سایت کنیم وارد درس مورد نظرمون که میخوایم آزمون جدید در اون ساخته بشه میشیم و یک ازمون تعریف میکنیم و مجدد وارد صفحه اول آزمون میشیم مانند مرحله قبل روی آیکون چرخدنده کلیک میکنیم و اینبار روی بازیابی کلیک میکنیم در صفحه جدید فایلی که دانلود کرده بودیم رو در کادر قرار میدیم و عملیات بازیابی رو انجام میدهیم.
ابتدا باید دقت داشته باشید که در قسمت تنظیمات تحویل در پیکربندی تکلیف گزینه تلاش مجدد رو روی گزینه دستی قرار داده باشید تا بتونیم به دانش آموز به صورت دستی مهلت ارسال مجدد بدهیم
سپس وارد قسمت نمره دادن در تکلیف میشونیم و نام کاربری که میخواهیم مهلت اضافه به او بدهیم را تیک میزنیم و در پایین صفحه گزینه "تمدید مهلت" را انتخاب میکنیم و روی "شروع" کلیک میکنیم سپس در صفحه جدید مدت زمان در نظر گرفته شده را وارد کرده و "ذخیره تغییرات" رو انتخاب میکنیم
و در مرحله آخر جلوی اسم کاربر روی ویرایش کلیک کرده و روی گزینه "اجازه دادن یکبار تلاش دیگر" را انتخاب میکنیم
هم اکنون کاربر میتواند بار دیگر تگپکلیف خود را تا مهلت در نظر گرفته شده ارسال کند.
در صفحه جدید برای گروه خود نام انتخاب کرده همچنین میتوانیم تصویر و رمز ورود هم برای این گروه انتخاب کنیم، بعد از انجام تنظیمات روی ذخیره تغییرات کلیک میکنیم تا گروه ما ساخته شود.
سپس برای اضافه کردن اعضا در این گروه از کادر سمت چپ گروهی که میخواهیم اعضا را به آن اضافه کنیم انتخاب میکنیم و زیر کادر سمت راست روی گزینه "اضافه/حذف کردن کاربران" کلیک میکنیم، در صفحه جدید اعضای موردنظر را جستجو و انتخاب کرده سپس روی اضافه کردن کیک میکنیم تا کاربران به گروه موردنظر ما اضافه شود و عملیات ساخت گروه تکمیل گردد.
همچنین میتوانیم در صفحه گروه ها با زدن "ایجاد خودکار گروه ها" به صورت خودکار توسط سیستم گروه ایجاد کنیم و دانش آموزان را به صورت تصادفی گروه بندی کنیم.
سپس برای محدود کردن یک فعالیت مثل آزمون یا تکلیف برای یک گروه خاص، در قسمت پیکربندی فعالیت موردنظر وارد تب "محدود کردن دسترسی" شده سپس روی "اضافه کردن محدودیت" کلیک میکنیم و در پنجره جدید گزینه "گروه" را انتخاب کرده و گروه مورد نظر را اضافه میکنیم.
در نتیجه این فعالیت فقط برای گروه موردنظر قابل مشاهده است.
این خطا باید توسط استاد اون درس رفع شود.
این خطا زمانی رخ میدهد که شما کلاس را گروه بندی کرده باشید برای رفع این خطا در صفحه اصلی درس گزینه شروع ویرایش را انتخاب میکنیم. سپس اگر دقت کنید جلوی هر بخش عکس یک آدمک وجود خواهد داشت، روی این آدمک کلیک کنید تا وضعیت آن به حالت آدمک تو خالی تغییر پیدا کند و علامت + از کنار آن حذف گردد.
با این کار کلاس از حالت گروه بندی خارج شده و دیگر خطا نمایش داده نخواهد شد.
برای ویرایش، حذف و جایگزینی فایل آپلود شده ، در فعالیت تکلیف، بر روی دکمه ویرایش پاسخ کلیک کنید، سپس روی عنوان فایل خود کلیک نمایید، گزینه حذف را انتخاب نمایید، پنجره باز شده را تایید نمایید و جهت بارگذاری فایل جدید طبق اعمال گفته شده فایل جدید بارگذاری فرمایید و در پایان روی ذخیره تغییرات کلیک نمایید.
در صورتی که به دکمه ویرایش تحقیق دسترسی ندارید ، بررسی فرمایید که «وضعیت تحویل تکلیف فایل به چه صورت می باشد»:
-وضعیت تحویل «برای تصحیح تحویل شده است»:بدین معنی می باشد که شما دکمه تحویل تکلیف را بعد از بارگذاری فایل قبلی زده اید و تکلیف شما بصورت نهایی جهت تصحیح و ثبت نمره به استاد تحویل داده شده است و امکان تغییر آن نیست ، در این موارد فقط استاد درس می توانند آن را از حالت تحویل نهایی به حالت پیش نویس برگردانند، جهت ویرایش می بایست موارد را با ایشان در میان بگذارید.
– وضعیت تحویل: پیشنویس(تحویل داده نشده است)->در ادامه «این تکلیف، تحویل جدیدی نمی پذیرد» : بدین معنی می باشد که استاد درس تحویل تکلیف را قفل نموده اند، از ایشان بخواهید که در صورت صلاحدید ارسال تکالیف را باز نمایند.
– وضعیت تحویل: پیشنویس(تحویل داده نشده است)-> «جزئیات تکلیف بعد از تاریخ …. در دسترس خواهد بود» : بدین معنی می باشد که استاد درس برای آغاز تحویل تکلیف ، زمان شروع تعیین نموده اند و شما بعد از آن زمان دسترسی به ارسال تکلیف خواهید داشت.
در پایان درصورتی که با موبایل می باشید و تمامی موارد بالا را بررسی فرمودید، ولی این با این حال به دلیل محدودیت صفحه موبایل، دکمه ویرایش تکلیف را نمی بینید، برای رفع مشکل، بر روی سه نقطه جلوی آدرس بار مرورگر کروم موبایل کلیک کنید و گزینه «Desktop Site/سایت مخصوص رایانه» رایانه را بزنید تا صفحه تکلیف در نسخه دسکتاپ برای شما باز شود.
سوالات متداول درباره کلاس های آنلاین (ادوب کانکت)
جهت رفع خطا از عنوان غیر تکراری استفاده فرمایید.
از منوی باز شده گزینه Preferences را انتخاب نمایید،
از پنجره باز شده گزینه Quality را بر روی Low تنظیم نمایید،
در پایان بر روی دکمه Done کلیک نمایید.
برای این منظور در پنجره Share(اشتراک گذاری)، بر روی دکمه Whiteboard کلیک فرمایید.
در محیط وایت برد، برای رسم خطوط نقاشی بر روی آیکون مداد کلیک نمایید، نوع ، رنگ و سایز قلم نقاشی را مشخص فرمایید.
جهت رسم اشکال هندسی ، بر روی آیکون اشکال، کلیک نمایید، نوع شکل، رنگ، ضخامت، شفافیت آن را را مشخص فرمایید.
برای پاک نمودن شکل و یا خط خاصی کافی است آن را با اشاره گر انتخاب نموده و سپس بر روی آیکون سطل زباله کلیک فرمایید.
برای داشتن وایت برد جدید و حفظ این وایت برد از قسمت پایین وسط پنجره Whiteboard بر روی فلش مکان نما سمت جلو «Next Page» کلیک نماید.
جهت بستن پنجره Whiteboard ، سمت راست و بالای پنجره گزینه Stop Share را بزنید.
نکته مهم:
امکان تایپ فارسی در وایت برد پشتیبانی نمی شود، برای این منظور از امکان Notes استفاده نمایید.
برای این منظور ، در منوی بالای کلاس بر روی آیکون تنظیمات Pods که شبیه پنجره می باشد، کلیک نمایید و در قسمت Notes میتوانید یک Notes جدید باز کنید و یا از Note های موجود استفاده نمایید و آن را نمایش دهید.
امکان ویرایش این Pod فقط با استاد درس می باشد و دانشجویان فقط می توانند آن را مشاهده نمایند.
نکته مهم:
عنوان فایل می بایست به صورت انگلیسی و بدون هیچ علامت و فاصله ی اضافی باشد.
:cinema:همانطور که بیان شد، فایل مدیا فقط با فرمت Mp3 و Mp4 پشتیبانی می شود.
با توجه به محدودیت سرعت اینترنت کاربران کلاس، حجم فایل بارگذاری شده تا آنجا که امکان دارد بصورت فشرده و کم حجم باشد.
بعد از اتمام بارگذاری فایل، پلیر اجرای مدیا ظاهر می شود، جهت اجرای فایل همانند پلیر های ویندوز، کافی است از گوشه چپ و پایین پنجره Share روی آیکون Play کلیک نمایید و جهت متوقف نمودن نیز روی آیکون Pause کلیک نمایید.
جهت برداشتن پلیر از پنجره Share، از قسمت بالا و راست این پنجره، دکمه Stop Share را بزنید.
برای رفع مشکل، بر روی سه نقطه جلوی آدرس بار مرورگر کروم موبایل کلیک کنید و گزینه «Desktop Site/سایت مخصوص رایانه» را بزنید تا صفحه کلاس آنلاین بصورت تمام صفحه و در نسخه دسکتاپ برای شما باز شود.
گوشی را بصورت افقی تنظیم نمایید تا بصورت آسان تر به کلاس دسترسی داشته باشید.
در صورت نیاز با لمس صفحه گوشی موبایل روی قسمت chat/گفتگوی متنی زوم نمایید و با زدن روی نوشته Type here کیبورد گوشی موبایل فعال می شود،
متن مورد نظر خود را تایپ نموده و بر روی فلش جهت نمای به سمت بالای انتهای کادر متن بزنید و یا از طریق کیبورد موبایل تایید نمایید .
برای تمام صفحه نمودن محیط چت ، بر روی آیکون مربع شکل در گوشه سمت راست بالای پنجره بزنید، برای برگشتن به حالت قبل به همان محل رفته و مجددا روی آن بزنید.
اساتید محترم #توجه_فرمایند
که در پایان جلسه می بایست فرآیند ضبط جلسه را متوقف نمایند و همچنین اتمام جلسه را بزنند، تا تمامی شرکت کنندگان از جلسه با پیام اتمام جلسه بصورت خودکار از جلسه خارج شوند، در غیر این صورت جلسه بصورت صحیح ضبط و ذخیره نمی گردد و به هیچ وجه امکان بازیابی آن جلسه وجود ندارد.
برای این منظور در پایان تدریس جهت متوقف نمودن ضبط کلاس، روی دایره قرمز رنگ کنار عنوان کلاس کلیک نمایید، سپس دکمه Stop را بزنید و یا روی منوی عنوان کلاس کلیک نمایید و گزینه Stop Recording را بزنید.
برای اتمام جلسه، در منوی بالای کلاس گوشه سمت راست، بر روی آیکون خاموش نمودن کلیک نمایید، در پنجره End Session، پیامی مناسب جهت نمایش اتمام جلسه به کاربران درج نمایید و در پایان دکمه End Now را بزنید.
در صورتی که استاد درس بخواهند، بصورت پیشفرض مشخص کنند در صورت اجازه خواستن کاربران، اجازه دسترسی را داشته باشند، در پنجره «Permission to raise hand» ، بر روی گزینه «Allow everyone» کلیک نمایند،
در غیر اینصورت برای عدم اجازه به کاربران گزینه «Deny everyone» را بزنند.
بعد از اجازه دادن استاد، بصورت پیشفرض میکروفون دانشجو فعال می گردد، جهت تنظیم دسترسی های بیشتر در صورت اجازه خواستن کاربر خاص، استاد درس بر روی عنوان کاربر کلیک نمایند و سپس گزینه Enhance Rights را بزنند، در پنجره باز شده «Enhance participant rights» دسترسی های مد نظر را فعال نمایند و در پایان بر روی دکمه Done کلیک نمایند.
از این پس، در صورت اجازه خواستن این کاربر و صدور اجازه توسط استاد، کاربر فوق اجازه دسترسی به موارد مشخص شده را خواهند داشت.
از منوی باز شده گزینه Preferences را انتخاب نمایید،
از پنجره باز شده از بخش Attendee Pod، گزینه Sort by را بر روی Last Name تنظیم نمایید
و گزینه Order by را بر روی Alphabetical تنظیم کنید
در پایان بر روی دکمه Done کلیک نمایید.
بررسی فرمایید، اگر دوبار در کلاس وارد شده اید، یکی از کلاس های اضافی باز شده را ببندید و یا اگر کاربری که میکروفون آن فعال می باشد و دوبار وارد کلاس شده است، آن موردی که میکروفونش فعال نیست را از کلاس Remove کنید،
برای این منظور کافی است استاد درس بر روی عنوان آن در لیست ATTENDEESS کلیک نموده و سپس از منوی باز شده گزینه Remove را بزنند.
بررسی فرمایید، اگر همزمان در دو کلاس متفاوت، حضور دارید کلاس قبلی را ببندید.
بررسی فرمایید اگر میکروفون کاربران فعال و روشن می باشد و در آن لحظه نیازی به آن ندارند، آن ها را خاموش نمایید و یا از آن ها در خواست نمایید که میکروفون خود را خاموش کنند، برای خاموش نمودن میکروفون کاربران، کافی است در لیست ATTENDESS بر روی علامت سه نقطه گوشه سمت راست بالای آن کلیک نمایید و سپس گزینه Mute All ATTENDESS را بزنید و مجددا رو عنوان خود کلیک نمایید و با زدن UnMute میکروفون خود را فعال نمایید.
در صورتی که کاربری در حال گفتگو باشد و میکروفون شما روشن باشد، در این صورت صدای ایشان اکویی می شود، میکروفون خود را ببندید، برای این منظور در لیست ATTENDEESS بر روی عنوان خود کلیک نموده و سپس از منوی باز شده گزینه Mute را بزنید.
جهت ورود به نرم افزار Adobe Connect در محیط کلاس آنلاین در نوار بالای کلاس ، گوشه سمت راست، بر روی عبارت … کلیک نمایید، از منوی باز شده گزینه Switch Classic View را انتخاب نمایید، پیامی با عنوان Leave Site برای شما نمایان می شود، جهت ورود به محیط نرم افزار ادوب کانکت، دکمه Leave را بزنید.
در صفحه باز شده در صورتی که نرم افزار Adobe Connect در سیستم شما نصب شده باشد ، با پیام «?Open Adobe Connect» مواجه می شوید، دکمه Open Adobe Connect را بزنید.
توجه داشته باشید به منظور استفاده از امکان Screen Connect می بایست، نرم افزار Adobe Connect را حتما نصب نمایید.
منتظر بمانید تا محیط کلاس برای شما باز شود، بعد از باز شدن کلاس در محیط نرم افزار ادوب کانکت، پنجره راهنمای محیط ادوب را ببندید.
جهت اشتراک گذاری صفحه مانیتور در کلاس،در پنجره Share ، دکمه Share My Screen را بزنید.
پنجره Start Screen Sharing برای شما باز می شود، که این پنجره داری سه سربرگ می باشد:
سربرگ Desktop برای اشتراک گذاری تمام صفحه میزکار (مانیتور) می باشد: با زدن دکمه Share تمامی صفحه مانیتور شما در محیط کلاس، برای کاربران، نمایش داده می شود.
سربرگ Application برای به اشتراک گذاری برنامه فعال در میز کار می باشد: می توانید از لیست برنامه های در حال اجرا، در سیستم، برنامه های مد نظر خود را انتخاب نمایید و در پایان جهت اشتراک گذاری دکمه Share را بزنید.
سربرگ Windows برای به اشتراک گذاری پنجره های فعال در میز کار می باشد: می توانید لیستی از پنجره های باز در سیستم خود را مشاهده نمایید و پنجره های مدنظر خود را انتخاب نمایید و در پایان جهت اشتراک گذاری دکمه Share را بزنید.
در پنجره Start Screen Sharing با فعال نمودن تیک گزینه Make Share Pod Full Screen for Attendees ، و سپس زدن دکمه share ، محیط اشتراک گذاشته شده به صورت تمام صفحه برای حاضرین کلاس نمایش داده خواهد شد.
توجه نمایید در حالتی که شما یک پنجره و یا برنامه خاصی را به اشتراک بگذارید ، مابقی برنامه ها و بخش ها در کلاس برای کاربران ، بصورت شطرنجی نمایش داده میشود.
نکات:
توجه نمایید که این امکان، پهنای باند و سرعت اینترنت بسیار زیادی را از استاد و همچنین کاربران کلاس می خواهد، در صورت استفاده، ممکن است شما و حاضرین کلاس با قطعی های صدا و یا اخراج از کلاس مواجه شوید که در این موارد پیشهاد می شود بجای استفاده از امکان اشتراک گذاری صفحه مانیتور، قبل از شروع کلاس ، از مطالب خود فیلم، صوت، عکس و یا Pdf تهیه نموده و از محیط Share و گزینه Document فایل تهیه شده را برای طلاب به اشتراک بگذارید و تدریس خودتان را داشته باشید.
همچنین به دلیل محدود بودن سرعت و پهنای باند اینترنت شما و طلاب، در زمان برگزاری و آنلاین بودن در کلاس، از کاربران کلاس بخواهید، تمامی برنامه ها، شبکه های اجتماعی و پیام رسان های فعال گوشی همراه، که از اینترنت استفاده می کنند را از طریق تنظیمات برنامه ها غیر فعال نمایند و فقط از طریق مرورگر کروم از کلاس آنلاین استفاده نمایید.
امکان به اشتراک گذاری تصویر مانیتور ، #فقط برای استاد درس فعال می باشد و فقط در سیستم عامل ویندوز رایانه امکان پذیر می باشد و در موبایل این امکان وجود ندارد .
برای برگشتن به چت عمومی ، در پنجره چت بر روی سربرگ Everyone کلیک نمایید و در این سربرگ می توانید بصورت عمومی با تمامی کاربران چت نمایید.
اساتید محترم دقت فرمایند، در صورتی که برای طلاب میکروفون فعال نمایند تا صدای آن ها را داشته باشند، ممکن است طلابی که با افت سرعت مواجه می باشند، دچار قطعی صوت شوند، پس تا آنجا که ممکن است از طلاب بخواهید که با استفاده از محیط گفتگوی متنی(Chat)، اقدام به پاسخگویی سوالات نمایند.
توجه نمایید که در حین برگزاری کلاس بصورت مدوام می بایست شرایط بالا برقرار باشد، تا اتصال پایداری را با کلاس داشته باشید در غیر این صورت شما با قطعی صدا یا خروج کلاس مواجه می شوید.
در صورتی که موارد بالا بسیار عالی و بصورت مداوم برقرار می باشد و با قطعی صدای استاد مواجه می باشید، مشکل از اینترنت سیستم استاد می باشد.
در صورتی که اینترنت شما کیفیت لازم را ندارد ، در صورت امکان اینترنت با سرعت،کیفیت بهتر و پایدارتری را تهیه نمایید، که باقطعی صدا و کلاس مواجه نشوید.
و یا می توانید با پشتیبان ارائه دهنده اینترنت (ISP) تماس بگیرید و پیگیری لازم را در رابطه با افت سرعت، کیفیت و پایداری اینترنت داشته باشید.
برای غیر فعال سازی آن در مرورگر کروم روی عبارت … جلوی آدرس بار کلیک نمایید، از منوی باز شده گزینه More Tools و سپس Extensions را انتخاب نمایید(و یا در آدرس بار مرورگر به آدرس chrome://extensions مراجعه فرمایید).
در پنجره باز شده افزونه IDM را غیر فعال نمایید و سپس در صورت عدم نیاز Remove نمایید.
با این کار امکان وب کم برای کاربر فعال می شود و آیکون آن در منوی بالای صفحه نمایش داده می شود و کاربر کافی است جهت نمایش ویدیو خود همانند استاد درس عمل نماید.
جهت گرفتن دسترسی در پنجره ATTENDEES، بر روی عنوان دانشجو مورد نظر کلیک نماید و گزینه Video Share را غیر فعال نمایید.
توجه شود که این امکان به تنهایی ، فقط وب کم کاربر را فعال می نماید برای فعال سازی میکروفون از همین بخش گزینه Microphone را می بایست فعال نمایید.
زمانی که شما روی آیکون میکروفون در کلاس انلاین کلیک می کنید و با خطای «No microphone device detected.» مواجه می شود، این خطا به این معنی می باشد که شما میکروفون فعالی متصل به دستگاه خود ندارید.
جهت رفع مشکل صوت به ترتیب موارد ذیل را بررسی نمایید:
1- بررسی نمایید که فیش میکروفون و هدفون به صورت صحیح وصل شده باشد:
*فیش مربوط به بلندگو به سوکت سبز رنگ در رایانه رومیزی متصل شود.
*فیش مربوط به میکروفون به سوکت صورتی در رایانه رومیزی متصل شود.
*در لپ تاپ هایی که دارای یک درگاه برای اتصال صوت می باشد، فیش مربوط به میکروفون را به آن متصل نمایید.
*میتوانید از تبدیل های موجود در بازار نیز برای اتصال هدفون دو فیش به لب تاپ استفاده کنید.
از خود میکروفون و بلندگو لپتاپ در صورتی که سالم باشند نیز می توانید استفاده نمایید.
2- بررسی میکروفون فعال در ویندوز :
در ویندوز از طریق منوی Start عبارت Control Panel را جستجو نمایید، روی آن کلیک نمایید و وارد کنترل پنل شوید.
در پنجره کنترل پنل ، جهت تغییر نوع نمایش محتویات موجود در پنجره Control panel لازم است در سمت راست پنجره بر روی فلش رو به پایین View by کلیک نماید و گزینه Large icons انتخاب نمایید و سپس از تنظیمات نمایش داده شده ، گزینه Sound را انتخاب نمایید(این گزینه تنظیم در ویندوز 7 و 10 یکسان می باشد).
*در پنجره Sound به سربرگ Recording بروید.
*برای تست میکروفون، در میکروفون شروع به صحبت نمایید، در جلوی هرکدام از میکروفون های موجود، هر میکروفونی که نوسان داشت آن میکرون فعال است و آن را به عنوان میکروفون پیش فرض انتخاب نمایید.
برای این منظور روی میکروفونی که دارای نوسان است کلیک نمایید و از پایین گزینه Set Defualt را انتخاب نمایید.
*بر روی میکروفون پیش فرض انتخابی کلیک نمایید و در پایین صفحه دکمه Propertice را انتخاب فرمایید.
در پنجره تنظیمات میکروفون به سربرگ Level بروید و میزان ولوم میکروفون را روی حداکثر قرار دهید و در صورت فعال بودن گزینه Microphone Boost ، آن را در میانه آن تنظیم نمایید و در پایان روی دکمه OK کلیک فرمایید .
3- از میکروفون در رایانه خود تست صدا بگیرید:
*در ویندوز 7 و 8 در منوی استارت بروید و عبارت SOUND RECORDER را جستجو نماید و وارد برنامه SOUND RECORDER شوید و صدای خود را ضبط نمایید.
* در ویندوز 10 در منوی استارت VOICE RECORDER را جستجو نماید و وارد نرم افزار VOICE RECORDER شوید و صدای خود را ضبط نمایید.
*صدای ضبط شده را ذخیره و آن را گوش نمایید. در صورتی که صدا به وضوح پخش میشود، بدین معنی می باشد که میکروفون شما دارای کیفیت مناسب می باشد.
بیشترین میزان استفاده از حجم اینترنت، مربوط به برنامه های شبکه اجتماعی و خبری می باشد که جهت کنترل و کم کردن هزینه می بایست برای هر برنامه، تنظیمات جداگانه ای انجام داد.
پیام رسان ایتا:
در پیام رسان ایتا، برای ورود به بخش تنظیمات آن روی عبارت چند خط در گوشه سمت چپ بالای برنامه کلیک نمایید، وارد بخش داده و ذخیره سازی شوید، گزینه دانلود خودکار رسانه ها را غیر فعال نمایید.
پیام رسان بله:
در پیام رسان بله، در قسمت پایین سمت چپ روی عبارت بیشتر کلیک نمایید، وارد بخش تنظیمات بشوید، گزینه دانلود خودکار را انتخاب نمایید، تیک تمامی موارد دانلود خودکار ، اعم از فیلم، صوت و عکس را بردارید.
پیام رسان واتساپ:
در پیام رسان واتساپ، در قسمت بالا و گوشه سمت چپ ، روی علامت سه نقطه کلیک نمایید، وارد بخش تنظیمات شوید، روی عبارت استفاده از داده و فضای ذخیره سازی کلیک نمایید، در بخش بارگیری خودکار رسانه بر روی هنگام استفاده از اینترنت همراه و هنگام اتصال به وای فای کلیک نمایید و دریافت رسانه های عکس، صوت و فیلم و … را غیر فعال نمایید.
پیام رسان تلگرام
در پیام رسان تلگرام، برای ورود به بخش تنظیمات آن روی عبارت چند خط در گوشه سمت چپ بالای برنامه کلیک نمایید، وارد بخش داده ها و ذخیره سازی شوید، تمامی گزینه های بخش دانلود خودکار رسانه ها و همچنین پخش خودکار رسانه ها را غیر فعال نمایید.
اینستاگرام:
در اینستاگرام، روی علامت چند خط تیره در گوشه سمت چپ بالای برنامه کلیک نمایید، وارد بخش تنظیمات بشوید، روی گزینه حساب کلیک نمایید، گزینه مصرف داده شبکه همراه را انتخاب نمایید، گزینه صرفه جویی داده را را فعال نمایید ، از بخش رسانه با وضوح بالا ، گزینه هرگز را انتخاب نمایید.
برای تنظیم محدودیت مصرف داده تلفن همراه، وارد بخش تنظیمات گوشی شوید، وارد بخش استفاده از داده شوید، تیک گزینه تنظیم محدودیت داده تلفن همراه فعال نمایید، از لیست برنامه های پایین این صفحه ، میزان استفاده اینترنت دیتا هر برنامه را بررسی نمایید و جهت محدود ساختن استفاده از دیتای برنامه ها ، روی هرکدام کلیک نمایید و سپس گزینه محدود کردن داده پس زمینه را فعال نمایید.
این مشکل در کلاس آنلاین می تواند دلایل زیادی داشته باشد که بترتیب بررسی می شود:
1- در صورتی که در هنگام خروج خودکار از کلاس، مرورگر باز می باشد و شما با خطای Network Lost مواجه می شوید و شما از کلاس خارج می شوید و مجددا بعد از چند لحظه وارد می شوید، این خطا بدلیل افت یا قطع موقتی اینترنت می باشد، جهت رفع مشکل موارد زیر را بررسی فرمایید:
– وضعیت اتصال کلاس را بررسی فرمایید که همیشه می بایست مقدار Latency کلاس زیر 70 باشد و Connectipon Status آن روی حالت Excellent باشد.
– به دلیل محدود بودن سرعت و پهنای باند اینترنت شما ، در زمان برگزاری و آنلاین بودن در کلاس، تمامی برنامه ها، شبکه های اجتماعی و پیام رسان های فعال گوشی همراه، که از اینترنت استفاده می کنند را از طریق تنظیمات برنامه ها غیر فعال نمایید و فقط از طریق مرورگر کروم از کلاس آنلاین استفاده نمایید.
– در صورتی که استاد از وبکم استفاده می نمایند، بدلیل محدودیت سرعت اینترنت ، از ایشان بخواهید وبکم خود را غیر فعال نمایند.
– اگر بصورت اشتراکی با اعضای خانواده از اینترنت Wifi استفاده می کنید، در زمان برگزاری کلاس فقط گوشی موبایل، جهت استفاده در کلاس به اینترنت وصل باشد.
-ممکن است بدلیل تغییر آنتن گوشی از حالت 4G به 3G و H+ و … باشد و یا از دست دادن اتصال اینترنت و وصل مجدد آن باشد، که در این صورت، جایی از منزل قرار گیرید که بیشترین میزان آنتن دهی سیم کارت موبایل را داشته باشید.
2- در صورتی که در هنگام خروج خودکار از کلاس مرورگر باز می باشد و شما با خطای Network Lost مواجه می شوید و از کلاس خارج می شوید و دیگر نمی توانید وارد شوید:
-بررسی فرمایید که اینترنت موبایل شما وصل باشد.
– در صورتی که مطمئن می باشید اینترنت وصل می باشد و سامانه باز می گردد، ولی کلاس باز نمی شود، از طریق آیکون پشتیبانی ، با پشتیبان مدرس ارتباط برقرار نمایید، تا کلاس را بررسی نمایند.
– در صورتی که مطمئن می باشید اینترنت وصل می باشد و سامانه باز نمی شود، از طریق آیکون پشتیبانی ، با پشتیبان مدرس ارتباط برقرار نمایید، تا قطعی احتمالی سرور را بررسی نمایند.
3- در صورتی که در هنگام خروج از کلاس، صفحه نمایش گوشی موبایل خاموش می شود و شما از کلاس بصورت خودکار خارج می شوید:
– حتما قبل از شروع کلاس باتری گوشی موبایل را شارژ کامل نمایید که در زمان برگزاری کلاس با افت میزان شارژ باتری موبایل مواجه نشوید.
– در تنظیمات صفحه نمایش گوشی همراه، زمان خودکار خاموش شدن صفحه گوشی موبایل را ، روی حداکثر مقدار و در صورت امکان روی هرگز قرار دهید و در زمان برگزاری کلاس ، توجه کافی به خاموش نشدن صفحه موبایل داشته باشید.
– در تنظیمات صفحه نمایش گوشی همراه، تنظیم خودکار حالت صفحه که برای ذخیره باتری بیشتر می باشد را غیر فعال نمایید.
– در تنظیمات صفحه نمایش گوشی همراه، تنظیم خودکار حالت صفحه که برای ذخیره باتری بیشتر می باشد را غیر فعال نمایید.
برای رفع مشکل، بعد از رویت خطا بر روی عبارت Display Media کلیک نمایید.
اساتید محترم ، برای این منظور در کلاس آنلاین از منوی بالای صفحه رو عنوان کلاس کلیک نمایند، سپس گزینه Preferences ، در پنجره باز شده گزینه General را انتخاب نمایید و در پایان تیک گزینه Remind me to start recording the session را فعال نمایید و بر روی دکمه Done کلیک نمایید.
در حال حاضر امکان تدریس تصویری در کلاس غیر فعال می باشد و شما می توانید بصورت صوتی تدریس نمایید و یا قبل از کلاس از محتوای خود، فیلم، صوت، عکس و Pdf تهیه نموده و با استفاده از محیط Share با طلاب به اشتراک بگذارید و تدریس خود را داشته باشید.
برای این منظور، روی عبارت سه نقطه(…)، در گوشه سمت راست بالای پنجره Chat کلیک نمایید، از منوی باز شده گزینه Text Size جهت انتخاب سایز فونت متن و گزینه Chat Color جهت انتخاب رنگ فونت متن استفاده نمایید.
برای این منظور در کلاس آنلاین، از نوار منوی بالای صفحه،کنار عنوان کلاس آنلاین روی آیکون پنجره (Pods) کلیک نمایید، از منوی باز شده، گزینه Files را انتخاب و سپس روی یکی از پنجره های Files ، که قبلا ایجاد شده کلیک نمایید و یا از گزینه Add New File Share یک مورد جدید ایجاد نمایید.
در پنجره Files که برای شما نمایان می شود، روی گزینه Add file کلیک نمایید و سپس با استفاده از دکمه Browse My Computer فایل مورد نظر خود را از سیستم رایانه خود انتخاب نمایید و در پایان روی دکمه Openکلیک نمایید، منتظر بمانید تا فایل فوق بارگذاری شود، بعد از اتمام بارگذاری فایل در پنجره Files برای حاضرین کلاس در دسترس خواهد بود.
- برای اضافه نمودن فایل دیگر از دکمه + در گوشه سمتراست پنجره Files اقدام نمایید و برای حذف فایل، فایل فوق را در پنجره Files انتخاب نمایید و سپس در جلوی آن بر روی دکمه x کلیک نمایید.
- در صورت بارگذاری فایل از این طریق ، فایل فوق در صفحه ورودی کلاس در جعبه های قرمز رنگ، همانند جلسات ضبط شده، 24 ساعت بعد از بارگذاری در اختیار کاربران کلاس قرار می گیرد.
- حداکثر اندازه فایل مجاز جهت بارگذاری 10 مگابایت می باشد.
- در عنوان فایل، از علامت های ویرگول، نقطه، نقطه-ویرگول و … استفاده نشود، استفاده از علامت خط تیره بلامانع است.
- دانشجویان محترم توجه نمایند که این امکان فقط برای استاد درس وجود دارد.
چندین بار با زدن دکمه پیوست به کلاس، اقدام به ورود مجدد کلاس نمایید در صورت عدم رفع خطا، جهت بررسی عنوان کلاس آنلاین و لینک ورود به کلاس را برای پشتیبان موسسه ارسال نمایید.
برای تست سیستم و رفع موانع حتما قبل از تماس نرم افزار any desk را بر روی سیستم خود نصب کنید
برای رفع مشکل مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید و بعد از انجام هر مرحله، مجددا با زدن دکمه پیوستن به کلاس، اقدام به ورود به کلاس آنلاین نمایید:
1- در صورتی که در دستگاه خود vpn و یا فیلتر شکن دارید، آن را غیر فعال نمایید.
2- آخرین نسخه مرورگر کروم را نصب نمایید(در صورت نیاز به بروز رسانی حتما مرورگر خود را بروز رسانی فرمایید).
3- اقدام به پاکسازی سوابق مرورگر کروم نمایید.
- در کامپیوتر بعد از ورود به کروم، دکمه ترکیبی CTRL+Shift را نگه دارید و سپس دکمه Delete بزنید و و بعد از باز شدن پنجره Clear browsing data دکمه ها را رها نمایید سپس در پنجره فوق گزینه Time range را روی All Time تنظیم نمایید و تیک تمامی گزینه های این پنجره را فعال نمایید و در پایان بر روی دکمه Clear data کلیک نمایید.
- در ادامه برای پاک شدن سوابق مرورگر ها در ویندوز از طریق منوی استارت ویندوز، وارد Control Panel شوید، به تنظیمات Internet Option مراجعه فرمایید، در سربرگ General، بخش Browsing History ، دکمه Delete را بزنید و در پنجره باز شده تیک تمامی گزینه ها را فعال نمایید و سپس روی دکمه Delete کلیک فرمایید.
- در گوشی موبایل روی سه نقطه جلوی آدرس بار مرورگر کلیک نمایید و سپس روی گزینه History کلیک نمایید و در پایان روی عبارت Clear browsing data… کلیک فرمایید، گزینه Time range را روی All Time تنظیم نمایید و تیک تمامی گزینه های این پنجره را فعال نمایید و در پایان بر روی دکمه Clear data کلیک نمایید.
4- چندین بار با زدن دکمه پیوستن به کلاس اقدام به ورود به کلاس آنلاین نمایید.(در بیشتر موارد با چندین بار تکرار، مشکل رفع می شود).
توجه نمایید تا زمانی که استاد درس، در کلاس حضور نداشته باشند، شما نمی توانید وارد کلاس شوید، در این موارد از آموزش مدرسه مربوطه زمان بندی برگزاری کلاس و زمان حضور استاد در کلاس را جویا شوید و در زمان مقرر به کلاس مراجعه فرمایید، در صورت حضور استاد در کلاس بصورت خودکار به کلاس وارد خواهید شد و نیاز به اقدام خاصی نمی باشد.
در صورتی که از زمان برگزاری کلاس مطمئن می باشید(با تماس با دانشجویان دیگر و استاد) ، و مطمئن هستید استاد در کلاس هستند، ممکن است به دلیل کندی اینترنت بصورت خودکار وارد کلاس نشده باشید، با Refresh نمودن صفحه مرورگر خود و یا با ورود مجدد به کلاس ، از ورود استاد به کلاس باخبر شوید، در صورت رویت مجددا خطای فوق ، این بدین معنی است ، کلاسی که استاد در آن حضور دارند کلاس دیگری است و شما به اشتباه به این کلاس مراجعه نموده اید.
نرم افزار های کاربردی
برای این منظور، نرم افزار Hi-Q MP3 Voice Recorderرا دانلود و نصب نمایید.
بعد از اجرای نرم افزار، از سربرگ اول ، فرمت Mp3 را انتخاب نمایید، از سربرگ دوم، برای ضبط صوت با کمترین حجم کیفیت صوت را بر روی kbps32 تنظیم نمایید، بر روی آیکون ضبط صوت بزنید.
جهت دادن دسترسی به محتوا و ضبط ، بر روی دکمه PERMISSIONS GRANT کلیک نمایید، با زدن Allow دسترسی به محتوای مدیای موبایل خود را به نرم افزار بدهید، مجددا روی Allow بزنید تا دسترسی ضبط صدا به نرم افزار داده شود و ضبط صوت شروع شود و در پایان جهت قطع ضبط صوت، بر روی آیکون توقف ضبط بزنید.
بعد از اتمام فرآیند، جهت دسترسی به فایل تبدیل شده، در موبایل خود به صورت پیش فرض به فایل های شخصی-> حافظه دستگاه-> پوشه Recording مراجعه نمایید.
Audio Converter
Allowبعد از اجرای نرم افزار، بر روی آیکون تبدیل صوت بزنید، جهت دادن دسترسی به فایل های صوتی بر روی دکمه
کلیک کنید و فایل صوتی خود را انتخاب کنید
؛Format فایل رو بر روی Mp3 ، کیفیت Bitrate آن را بر روی 32kb/s ، باند Chanels آن را بر روی حالت Mono و در صورت نیاز، ابتدا و انتهای صوت را تنظیم نمایید.
بر روی دکمه Save بزنید، عنوان فایل را مشخص نمایید و مجددا بر روی Save بزنید و در پایان منتظر بمانید تا فرآیند تبدیل و کم کردن حجم فایل صوتی به اتمام برسد.
بعد از اتمام فرآیند، جهت دسترسی به فایل تبدیل شده، در موبایل خود به صورت پیش فرض به فایل های شخصی-> حافظه دستگاه-> پوشه DCIM-> پوشه Audio Media Convertor مراجعه نمایید.
سپس نرم افزار فوق را اجرا نمایید، فایل صوتی مد نظر خود را با گزینه Add File به داخل نرم افزار اضافه نمایید.
فایل اضافه شده را انتخاب نمایید، از بخش سمت راست نرم افزار گزینه Output Format، فرمت خروجی فایل ویدویی را Mp4 تعیین نمایید،
از پایین این بخش بر روی آیکون چرخ دنده Settings، کلیک نمایید،
در قسمت Video مقدار Resolution را ، بر روی حالت720*480 و مقدار کیفیت Bit Rate را بر روی 768 kbps تنظیم نمایید و همچنین در قسمت Audio مقدار کیفیت Bit Rate را بر روی 96 kbps تنظیم نمایید و در پایان بر روی دکمه Ok کلیک نمایید.
?برای مشخص نمودن محل ذخیره فایل خروجی از بخش پایین نرم افزار، گزینه Output Folder،در جلوی آدرس پوشه خروجی، بر روی آیکون … کلیک نمایید و محل مورد نظر خود را تعیین نمایید.
حال جهت اجرای فرآیند تبدیل و کم کردن حجم فایل صوتی در پایین گوشه سمت راست نرم افزار ، بر روی دکمه Convert کلیک نمایید و منتظر بمانید تا با ظاهر شدن پیام اتمام کار، فرایند تبدیل به اتمام برسد و در پایان جهت باز نمودن محل فایل های تبدیل شده بر روی open Folder کلیک نمایید.
بعد از باز شدن نرم افزار از گزینه File Open a single widow file ، فایل مورد نظر خود را انتخاب نمایید، روی Open کلیک نمایید و منتظر بمانید تا فایل شما باز گردد.
در قسمت میانی نرم افزار، بخش summary، فرمت فایل را بر روی MP4 تعیین نمایید و تیک گزینه Web Optimized را فعال نمایید و از قسمت پایینی نرم افزار گزینه Save As، محل ذخیره فایل را مشخص نمایید و دقت نمایید که حتما پسوند فایل خروجی MP4 باشد. (در صورتی که فرمت M4v. بود، آن را بصورت دستی به Mp4. تغییر نمایید).
در قسمت میانی نرم افزار، از سربرگ Video، جهت خروجی گرفتن از ویدیو با پایینترین حجم و حفط کیفیت مناسب، مقدار Constant Quality را بر روی 29 تنظیم نمایید(هرچقدر این مقدار عدد پایین تری باشد کیفیت فیلم بهتر و حجم آن بیشتر خواهد بود).
از سربرگ Audio، گزینه Codec را بر روی Mp3 ، مقدار Bitrate را بر روی 32 و Mixdown را روی حالت Mono تنظیم نمایید و در پایان برای شروع فرآیند تبدیل دکمه Start Encode را بزنید و منتظر بمانید تا فرآیند تبدیل به اتمام برسد.
برای این منظور، در گوشی موبایل بر روی این لینک کلیک نمایید و یا وارد برنامه فروشگاه Play (گوگل پلی/Play Store)شوید، از محل جستجوی برنامه عبارت «google chrome» را جستجو نمایید، در ادامه برنامه «Google Chrome: Fast & Security» را Install/Update نمایید و منتظر بمانید تا فرآیند آن به اتمام برسد.
در صورتی که از قبل، اکانت گوگل و یا جمیل دارید و هنوز لاگین ننموده اید، برای لاگین در Play Store، وارد برنامه شوید، بر روی Sign in کلیک نمایید، از قسمت Email or phone نام کاربری خود را وارد نمایید و بر روی Next کلیک نمایید ، کلمه عبور خود را وارد نمایید، بر روی Next بزنید و و سپس قوانین و توافق نامه های گوگل را با زدن I agree و در نهایت Accept تایید نماید تا محیط برنامه برای شما باز شود، حال شما می توانید طبق موارد گفته شده در بالا برنامه گوگل کروم خود را نصب و بروزرسانی فرمایید.
برای ساختن اکانت وارد برنامه «Play Store/فروشگاه Play» شوید، بر روی «Sign in/ورود به حساب» بزنید، بر روی گزینه «Create account/ایجاد حساب » بزنید، گزینه «For myself/برای خودم» را بزنید.
نام و نام خانوادگی خود را بصورت انگلیسی وارد نمایید، بر روی Next بزنید، تاریخ تولد خود را بصورت میلادی وارد نمایید، جنسیت خود را مشخص نمایید(Male: مرد، Female:زن)، بر روی Next بزنید.
از لیست ایمیل های پیشنهاد شده یک ایمیل انتخاب نمایید(ایمیل انتخابی ، ایمیل و نام کاربری شما در گوگل خواهد بود)، Next را بزنید، کلمه عبور را درج نمایید، مجددا آن را تکرار نمایید، در صورت نیاز به مشاهده کلمه عبور ، تیک «Show Password» را فعال نمایید (نام کاربری و کلمه عبور خود را جهت مراجعه های بعدی به یاد بسپارید)، Next را بزنید.
Skip را بزنید، در صفحه بعدی Next و سپس قوانین و توافق نامه های گوگل را با زدن I agree و در نهایت Accept تایید نماید تا محیط برنامه برای شما باز شود، حال شما می توانید طبق موارد گفته شده در بالا برنامه گوگل کروم خود را نصب و بروزرسانی فرمایید.