وبینارها (سمینارهای وب) ارایه نمایشهای ویدئویی ، کارگاههای آموزشی یا سخنرانیهایی هستند که بصورت آنلاین و معمولاً از طریق یک نرم افزار که نرم افزار وبینار نامیده می شود برگزار می شوند. این رویدادهای آنلاین معمولاً تعاملی و مرتبط با تجارت هستند و به شما این امکان را می دهند تا دانش خود را با تقریباً هر شخص یا فردی در جهان به اشتراک بگذارید.
در زمان کنونی ارائه وب کنفرانس ها نوعی بازاریابی بسیار تعاملی به حساب می آید و به شرکت ها کمک می نماید تا بتوانند در عرصه رقابتی موجود فیمابین شرکتها در بازار کار کنونی که بسیار تنگاتنگ می باشد خود را از دیگر رقبا جدا نموده و رشد نمایند . این مساله می تواند به عنوان یک تاکتیک برای ایجاد روابط یا اقتدار سازی در بازار فروش محصولات شرکتها مورد استفاده قرار گیرد . اما بهتر است بدانیم که امکانات وبینار بی پایان است. حتی اگر جزئی از یک تیم از راه دور هستید ، می توانید از وبینارها برای جلسات تیم داخلی استفاده کنید.
خیلی جالب است که بدانیم برنامه ریزی یک وبینار بسیار آسانتر از برگزاری سمینار فیزیکی یا سخنرانی در زندگی واقعی است. عامل مهم بیشتر به این دلیل است که لازم نیست شما یک مکان بزرگ برای میزبانی تعداد زیادی از شرکت کنندگان داشته باشید. شما می توانید از همه نقاط جهان دعوت کنید تا در زمان واقعی در یک محیط کاملا آرام و به دور از جنجال های معمول که در سالن های همایش یا سخنرانی واقعی اتفاق می افتد با یکدیگر ملاقات کنند ، و اگر آنها نمی توانند به صورت زنده شرکت کنند ، می توانید وبینار را ضبط کرده و فیلم ضبط شده را بعدا برای آنها ارسال کنید. چقدر موثر و کارا و زیباست این وبینار !
اکنون می دانید وبینار چیست.اما چرا به وبیناراحتیاج دارید؟
عمده دلایلی که باعث می شود شما میزبان یک وبینار باشید:
اول از همه ، آنها به شما در ساختن یک لیست حیاتی و مورد نیاز مجموعه سازمانی شما کمک می کنند. هر شخص ثبت نام شده مخاطب جدیدی در پایگاه داده شما خواهد بود و شما بوسیله این لیست تمامی مشتریان خود را هدایت نموده و با آنها در تماس دایم و لحظه ای خواهید بود.
وبینارهای آنلاین شما را به عنوان یک متخصص ، یک منبع اطلاعاتی مطمئن و قابل اعتماد در صنعت مورد نیاز خود شما معرفی می نمایند . آنها به شما اجازه می دهند تا تخصص خود را با بازار هدف خود به اشتراک بگذارید. شما می توانید شخصاً راه حل هایی برای مشکلات آنها ارائه دهید ، که می تواند شک و تردید آنها را درباره محصول شما پاک بنمایند.
اگر وبینارهای خود را ضبط نمایید ، آنها به عنوان محتوای ارزشمندی که بعدا می توانید با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید ، در سبد خدمتی شما قرار می گیرند . منظور از سبد خدمتی همان فروش و خدمات پس از فروش محصولات شما می باشند.
با انجام ثبت نام اولیه در وبینار ، مردم نسبت به آنچه شما ارائه می دهند ابراز علاقه می کنند - آنها دارای یک رهبر واحد و واجد شرایط می باشند و شما به عنوان آن رهبر می توانید اهداف خود را دنبال نمایید . این امر باعث می شود که پرورش و تبدیل آنها آسان تر شود.
آنها می توانند به شما کمک کنند که یک کار سرگرم کننده را به کارمندان جدید خود آموزش دهید و از آن سود ببرید - همیشه بهتر است موضوعات مهم را با صحبت کردن ، و نه نوشتن متن بلند توضیح دهید.
هر سمینار وب که شما اجرا می کنید بسیاری از فرصت های جدید بازاریابی و فروش را با مارک تجاری خودتان به شما هدیه می دهند . با وبینارها ، افراد و مشتریان با برند شما بیشتر آشنا شده و از برند شما آگاه می گردند و بدین وسیله صدای برندتان را رساتر و بلندتر خواهند شنید.
مایکل لزچینسکی ، مدیر بازاریابی محتوا در GetResponse ، می گوید
در اینجا ، در GetResponse ، وبینارها نقش مهمی را بازی می کنند و نه فقط به این دلیل که ما نرم افزار وبینار را ارائه می دهیم. ما از آنها برای آشنا شدن با مشتریان جدید ، پشتیبانی از راه اندازی محصولات خود و ایجاد قدرت در هنگام دعوت از متخصصان کلاس جهانی استفاده می نماییم .
ما همچنین هنگام نصب و آموزش کارمندان جدید خود که به دفاتر دورافتاده ما می روند ، از آنها در داخل شبکه فروش استفاده می کنیم. آنها برای اشتراک گذاری دانش فنی و توسعه شبکه علمی شرکت بسیار مفید می باشند . به ویژه با توجه به اینکه می توانید بعداً محتوا را ضبط و از آن استفاده مجدد نمایید .
انواع وبینار
انواع مختلفی از سمینارهای وب وجود دارد که می توانید برای دستیابی به اهداف خاص یا برای تنظیم نیازهای مخاطبان و شغل خود استفاده کنید. در اینجا برخی از محبوب ترین انواع محتوا و تکنیک هایی که می توانید هنگام کنفرانس ویدئویی و برنامه ریزی استراتژی بازاریابی در وبینار از آنها استفاده کنید ، آورده شده است. محبوبیت وبینارها و طبقه بندی آنها بر اساس اهدافی هستند که شما می توانید بوسیله آنها به آن اهداف دست پیدا نمایید .
انواع محتوای وبینار ( نمایش به صورت اسلاید ) :
اگر هدف وبینار شما آموزش مخاطبان شماست ، همزمان با ارایه وب می بایست تصاویر آموزشی نیز همراه آن ارائه گردد و ارائه مطالب مورد نظر شما توسط اسلایدها یا نمایش به صورت اسلاید ساده ترین گزینه جهت ارایه وبینار می باشد .
در اینجا به عنوان یک مثال یا نمونه نحوه انجام این کار با وبینار GetResponse آورده شده است:
نکته مهم : اولین اسلاید ارائه شما باید تمام اطلاعات مهم و فنی را در بر داشته باشد – برای مثال : مدت زمان وبینار چقدر است ، اطلاعات وبینار در کجا ثبت خواهد شد و چطور برای شرکت کنندگان ارسال می شود ، و دستور کار اصلی وبینار چیست ؟
البته موارد بیشتری برای ایجاد یک نمایش جذاب وجود دارد. اگر می خواهید در مورد بهترین شیوه ها اطلاعات بیشتری کسب کنید ، می بایست با شرکت های مرتبط در این حوزه از جمله شرکت تهران ال ام اس تماس گرفته و موضوع را بررسی نمایید .
فیلم زنده
اگر می خواهید با مشتریان خود روابط نزدیک تری برقرار کنید یا یک جلسه تیمی برگزار کنید ، ایجاد یک سمینار وب در قالب پخش زنده ویدیویی بسیار نتیجه مطلوبی خواهد داشت که البته این مساله بسیار سلیقه ای است و می توانید کار خود را با طرف مقابل خودتان بصورت حرفه ای تری نشان دهید. اگر در حال تهیه ویدیوی یک محصول فیزیکی هستید ، استفاده از این نوع وبینار نیز می تواند مفید باشد.
گفتگوی متنی
وقتی میزبان وبینار هستید ، مخاطبان شما می توانند از گزینه چت برای پرسیدن سؤال یا پاسخ دادن به شما استفاده کنند. داشتن این قابلیت در وبینار امکان ایجاد یک رابطه متنی را بین شما و شرکت کنندگان در وبینار مهیا می نماید و هنگامی که شما این امکان را دارید که در یک محیط آرام به مشکلات آنها بصورت آنلاین و واقعی پاسخ دهید ، در واقع بدینوسیله تسلط خود را بر جلسه نشان می دهید . در زمان پخش ویدیویی و صدا و تصویر شما احساساتی که توسط شما دیده می شود ، ارتباط را قوی تر کرده و پیوندی را ایجاد می کند که باعث می شود مشتریان به سمت شما بازگردند.
تخته سفید
برای تجسم بهتر مباحث پیچیده تر می توانید از تخته سفید استفاده کنید. با ترسیم نمودارها ، تصاویر و یا ترسیم مفاهیم مختلف از ابتدا می توانید به مخاطبان خود کمک نموده تا بهتر بتوانند روند درک مطالب را ادامه داده و دنبال نمایند.
نکته مهم : هنگام توضیح مفاهیم در وایت برد یادمان باشد که ارتباط رو در روی ما با شرکت کنندگان می تواند کمتر شده و ارتباط تصویری ضعیف تری را دارا می باشیم .
یک وبینار از پیش ضبط شده
اگر بیشتر از یک بار در یک موضوع خاص نیاز به ارائه آنلاین دارید یا شاید حتی به طور مرتب نیاز به انجام آن داشته باشید می توانید به جای آن از یک وبینار از پیش ضبط شده استفاده کنید. این گزینه بیشتر در زمانهایی سودمندی خود را نشان می دهد که وقت شما بسیار پر بوده و امکان برنامه ریزی برای انجام جلسات حضوری را با مخاطبان خود نداشته و در این جاست که یک وبینار می تواند به بهترین حالت ممکن تمامی مشکلات شما را حل نماید.
پس از شروع یک وبینار ، تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که هنگامی که وبینار شروع به کار کرد ، دکمه پخش را بزنید. برای اطمینان از اینکه شرکت کنندگان در صفحه اصلی وبینار باقی مانده و مخاطب شما در وبینار حضور دارد ، می توانید در حین اجرای وبینار از پیش ضبط شده ، برنامه گفتگو را اجرا نموده و به سؤالات آنها بصورت زنده پاسخ دهید.
این یک روش معمول در بین شرکتهای بزرگ می باشد که باید فیلم وینارهای آموزشی خود را بطور منظم برای مشتریان جدید اجرا نمایند.
اشتراک گذاری صفحه
در زمانی که وبینار شما اجرا شده است موضوع مهم جلسه وبینار نشان دادن مراحل گام به گام موضوع جلسه در نرم افزار وبینار یا جلسه آنلاین است و هیچ راهی بهتر از به اشتراک گذاشتن دسک تاپ شما وجود ندارد. شرکت کنندگان می توانند دقیقاً آنچه را که انجام می دهید را مشاهده کنند و در ادامه دنبال کنند. این فرمت به ویژه در هنگام سوار کردن کاربران جدید به نرم افزار شما مفید است.
همچنین اگر ارائه خود را به روشی غیر استاندارد ، به عنوان مثال ، با استفاده از Prezi ایجاد کرده اید ، می توانید از اشتراک صفحه استفاده کنید. از آنجا که اینها مبتنی بر اسلاید نیستند ، بهترین راه ارائه آنها از طریق اشتراک گذاری صفحه نمایش با مخاطبان است.
اگر به جای استفاده از یک ارائه ، چندین برنامه یا پرونده وجود دارند شما می توانید صفحه گسترده خود را به اشتراک بگذارید ، همین مسئله نیز صدق می کند. به جای عکس گرفتن از تصاویر و افزودن آنها به ارائه ، می توانید دسک تاپ خود را به اشتراک بگذارید و آزادانه بین برنامه های مختلف پرش کنید.
نظرسنجی ها
ابزار رای گیری چیزی است که آمار و اطلاعاتی را که در هر جای دیگری در دسترس شما و مخاطبانتان قرار نمی دهد فراهم می کند. می توانید آن را ناشناس یا عمومی تنظیم کنید.
با تشکر