پژوهش های بسیاری در مورد اثر رنگ بر روی مخاطبان فضای مجازی و در تولید محتوای آموزشی صورت گرفته است .
برای تولید محتوای الکترونیکی و استفاده از آن در آموزش مجازی و کلاس آنلاین ، انتخاب پالت رنگی که ترکیبی از محدود رنگ های مکمل است حائز اهمیت است و پالت رنگی انتخاب شده باید تاثیر روانی خوبی بر روی کاربران بگذارد و برای آن ها مناسب باشد . تعدادی از مخاطبان به دلیل رنگ نامناسب محتوای آموزشی ، انگیزه ای برای برگشت به محتوا ندارند .
انتخاب رنگ های مناسب در تولید محتوای آموزش مجازی می تواند باعث جذابیت محتوا ، آرامش مخاطب و کاهش استرس و اضطراب شود .
جذابیت های بصری چه کمکی در آموزش مفیدتر درجلسات آنلاین خواهد داشت ؟
پالت رنگی مناسب کمک می کند که مخاطب تمرکز بیشتری روی محتوای آموزش مجازی داشته باشد و اطلاعاتی که از طریق محتوای الکترونیکی در اختیار او گذاشته می شود به درستی دریافت کند .
رنگ ها در جلسه آنلاین باید طوری انتخاب شوند باعث ایجاد یک تجربه ی دلنشین و هیجان انگیز شود و در عین حال در چشم خستگی ایجاد نکند . مثلا رنگ زرد دارای طول موج خاصی است که به چشم فشار زیادی می آورد پس بهتر است برای نوشتن محتوای آموزشی از این رنگ کمتر استفاده شود .
همچنین این رنگ کنتراست زیبایی ایجاد می کند پس می توان در قسمت کوچکی از صفحه از رنگ زرد استفاده کرد . دقت شود که برای تولید محتوای الکترونیکی از تضاد رنگی متناسب استفاده شود که برای مخاطب مناسب باشد . پالت رنگی باید دارای حداقل یک رنگ خنثی مثل خاکستری ، یک رنگ تاکیدی و کلیدی و دو یا سه رنگ اصلی باشد . در این صورت هماهنگی حفظ می شود و محتوا جذاب می شود .
تولید انواع محتوا برای مخاطبان گوناگون در کلاس مجازی
برای تولید محتوا در دوره آموزش آنلاین و کلاس مجازی باید مخاطب را در نظر بگیریم مثلا برای کارمندان یک دانشگاه از رنک های ملایم استفاده شود و برای دانش آموزان ابتدایی رنگ های روشن انتخاب شود . حتی جنسیت و مذهب کاربران در انتخاب رنگ ها تاثیرگذار است .
در آموزش آنلاین سعی شود از دو یا سه رنگ اصلی استفاده شود چون افراط در استفاده از رنگ ها سبب می شود که محتوای آموزشی بهم ریخته و آشفته به نظر برسد و غیر حرفه ای جلوه کند .همچنین کاربر نمی تواند به اطلاعات و نکات مهم دستیابی پیدا کند . رنگ های گرم ، محتوای الکترونیکی را مفهومی تر می کند مخصوصا هنگامی که از بک گراند سفید استفاده شود .
فراموش نشود که هدف محتوای الکترونیکی آموزشی مهم تر است از محتوایی که فقط زیباست و از انواع رنگ ها استفاده شده است . همانطور که گفته شد هر رنگی اثر روانی روی کاربر دارد پس با توجه به اینکه دوست دارید چه تاثیر روانی روی مخاطبتان بگذارد پالت رنگی آموزش مجازی خود را انتخاب کنید . مثلا رنگ زرد صمیمیت ، رنگ نارنجی و قرمز هیجان و رنگ سبز و آبی آرامبخش هستند و اعتماد بنفس ایجاد می کنند و یا رنگ طوسی و خاکستری حس پیشرفت و خلاقیت را تلقین می کند.
همچنین رنگ هایی انتخاب شود که به محتوای آموزشی مفهوم ببخشد . مثلا برای تولید محتوا هلال احمر از رنگ قرمز استفاده شود و یا برای امور مالی از طیف های رنگ آبی انتخاب شود .
با استفاده از چرخ رنگ به کمک ابزارهای مولد پالت رنگ انتخاب شود که با هم هارمونی داشته باشند .
Adobecolor و colordot نمونه هایی از ابزار مولد پالت رنگ هستند .