مدیریت آموزشی به مدیریت سیستم آموزش و پرورش اطلاق می شود که در آن گروهی از منابع انسانی و مادی برای نظارت ، برنامه ریزی ، استراتژی و اجرای ساختارها برای اجرای یک سیستم آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند .
آموزش عبارت است از تجهیز دانش ، مهارت ها ، ارزش ها ، اعتقادات ، عادات و نگرش ها با تجارب یادگیری. سیستم آموزش و پرورش اکوسیستم متخصصان در مؤسسات آموزشی ، مانند وزارتخانه های دولتی ، اتحادیه ها ، هیئت های قانونی ، ادارات و مدارس است. سیستم آموزش و پرورش متشکل از رؤسای سیاسی ، مدیران ، کارمندان تدریس ، کارمندان غیر تدریس ، کارمندان اداری و سایر متخصصان آموزشی است که در کنار هم برای غنی سازی و تقویت کار می کنند.
در تمام سطوح اکوسیستم آموزشی ، مدیریت لازم است. مدیریت شامل برنامه ریزی ، سازماندهی ، اجرای ، بررسی ، ارزیابی و ادغام یک موسسه است. مدیریت آموزشی با 14 اصل مدیریت هنری فیول مرتبط است. مدیریت آموزشی یک فعالیت هدفمند است. این شامل تلاش های گروهی و یک کار سازمانی و عملکردی در جهت دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده مشخص در یک موسسه آموزشی است. با تلاش هماهنگ فعال می توانیم با استفاده موثر از منابع مادی و انسانی در محیط آموزشی به اهداف سازمان برسیم .
مدیریت آموزشی خصوصا مدیریت آموزش مجازی حوزه ای است که مربوط به عملکرد سازمان های آموزشی خصوصا حوزه های آموزشی و دانشکده های آموزش مجازی است. این فرایند برنامه ریزی ، سازماندهی و هدایت فعالیت ها در یک مدرسه ، استفاده موثر از منابع انسانی و مادی به منظور تحقق هدف مدرسه یا مرکز آموزش مجازی است.
مدیریت آموزش و پرورش فرآیند برنامه ریزی ، سازماندهی ، هدایت و کنترل فعالیت های یک موسسه با استفاده از منابع انسانی و مادی است تا بتواند به طور مؤثر و کارآمد وظایف آموزش و کار را بطور گسترده انجام دهد.
در زمانی که تحولات اجتماعی اتفاق می افتند می توان پیش بینی کرد که سیستم آموزش و پرورش دانش انسانی ، نگرشها ، اخلاق کار و ارزشهای اخلاقی - سیاسی ، مهارت و مهارت های انسانی را در اختیار منابع انسانی قرار دهد.
ایجاد محیطی که ذاتا در سطح نهادی - برای دستیابی به اهداف و اهداف سیستم آموزشی به ویژه در حوزه آموزش مجازی و اهداف کشور به طور کلی و آگاهی از تئوری های مدیریتی ، اصول ، مفاهیم ، فنون ، مهارت ها و استراتژی های مربوطه و کاربرد آنها در سیستم های آموزشی کاربردی برای عملکرد و خروجی های مؤثر و کارآمد آن ضروری است.
این روزها استفاده از نرم افزارهای سیستم مدیریت آموزش الکترونیکی مانند ال ام اس ، وب کنفرانس و غیره صنعت مدیریت آموزشی را دچار تحول عظیمی کرده است .
مدیران آموزشی باید توانایی کارگیری موثر دانش و تجربه ی شخصی را داشته باشند که همان مهارت مدیریتی می باشد .
مهارت های مدیریتی به صورت مهارت انسانی ( توانایی ارتباط برقرار کردن و کار کردن با مردم ) و مهارت ادراکی ( توانایی درک پیچیگیهای سازمان ) و مهارت فنی ( توانایی در کاربرد ابزارها و شایستگی های عملی )تقسیم بندی می شوند .
اهداف مدیریت آموزش و پرورش
مدیریت آموزشی بر اساس منطق اهدافی را دنبال می نماید که به دستیابی به اهداف مؤسسات کمک می کند ، یعنی مدارس و دانشکده را اثر بخش تر می کند.
این ارتباطات بین فردی بین اعضای مدرسه / کالج را بهبود می بخشد.
این کمک می کند تا به ایجاد ، حفظ و تقویت تصویر خوب عمومی از موسسه کمک کند
پیدا کردن استعدادهای دانش آموزان و توجه به تفاوت های فردی به کمک آموزش آنلاین
مشارکت دانشجویان و دانش آموزان در تصمیم گیری و تبادل نظر بین آنها
بهبود فرایند آموزش و رسیدن به اهداف آموزشی به کمک سیستم مدیریت یادگیری و آموزش مجازی آنلاین
برقراری روابط انسانی مطلوب و ایجاد مسئولیت به کمک سیستم آموزش الکترونیکی
به کمک سیستم مدیریت یادگیری الکترونیکی می توان زمینه را برای ابتکار و رشد اعضای سازمان فراهم کرد .
وظایف مدیریت از نظر هنری فایول به قسمت های برنامه ریزی ، سازماندهی ، فرماندهی ، هماهنگی و کنترل کردن طبقه بندی می شود .
تعیین هدف ، ترکیب و تخصیص امکانات و منابع میان افراد و هدایتشان ، وحدت بخشیدن میان افراد و نظارت بر روی عملکردها از وظایف اساسی مدیریت است .
با تشکر