الف: مدارس هوشمند
مدرسه هوشمند رویکرد جدید آموزشی است كه با تلفیق فناوري اطلاعات و برنامه هاي درسی، تغییرات اساسی را به دنبال خواهد داشت. در این رویکرد نقش معلم به عنوان راهنما و نه انتقال J در فرآیند یاددهی و یادگی دهنده دانش، نقش دانش آموز به عنوان عضو فعال، خلاق، نقاد و مشاركت جو، به جاي عضوي منفعل و مصرف كننده دانش و نظام ارزشیابی، به صورت فرآیند محور نه نتیجه محور، تغییر خواهد نمود. مدارس هوشمند تحولی عظیم را در نظام هاي آموزشی به دنبال خواهند داشت، به نحوي كه دانش آموزان قادر خواهند بود فناوري اطلاعات را در تمامی زمینه هاي آموزشی، از جمله مدیریت و برنامه كلاس درسی به كار ببندند .
هدف نهایی از فعال نمودن مدارس هوشمند، تربیت نیروي كاري مجهز به مهارتهاي رایانه اي و سواد اطلاعاتی است كه بتوانند نیازهاي زندگی در دنیاي اطلاعاتی جدید را برآورده كنند. رویکرد مدارس هوشمند رویکردي جامع و تلفیقی است. از آن جهت "جامع" است كه به منظور برآوردن نیازهاي دانش آموزان با روشهاي یادگیري متفاوت و استفاده از ابزارهاي چندرسانه اي )بصري، كلامی، شنیداري و عملی( تلاش خواهد شد تا زمینه رشد همه جانبه استعدادهاي دانش آموزان را تدارک ببیند و به این دلیل "تلفیقی" است كه به جاي استفاده ابزاري از فناوري اطلاعات، با تلفیق میان برنامه هاي درسی و روش ها و شیوه هاي یادگیري، نسبت به كارآمد و اثربخش نمودن نظام آموزشی اقدام گردد. به علاوه مدل هاي آموزشی مدارس هوشمند شركت فعالانه دانش آموزان را طلب می كند.